Tässä artikkelissa esittelemme vuoden 2024 kymmenen parasta peliosaketta, joista kolmea yritystä tarkastellaan tarkemmin: Take Two Interactive, Roblox ja Electronic Arts.
Etsitkö välittäjää, jonka avulla voit käydä kauppaa lukemattomilla osakkeilla maailmanlaajuisesti – ja siten myös parhailla peliosakkeilla? Klikkaa tästä ja tutustu LYNXiin.
- Pitkän aikavälin kasvutrendi pysyy vahvana viimeaikaisesta notkahduksesta huolimatta
- Mitä peliosakkeita kannattaa ostaa?
- Parhaat peliosakkeet
- Parhaiden peliosakkeiden vertailu: Luettelo suorituskyvyn perusteella
- Hyödy alan noususuhdanteesta peli- ja eSports-ETF-rahastoilla
- Johtopäätös: Peliala voi saada seuraavan noususysäyksen
- Haluatko sijoittaa peliosakkeisiin LYNXin kautta?
Pitkän aikavälin kasvutrendi pysyy vahvana viimeaikaisesta notkahduksesta huolimatta
VVuonna 2023 lähes 3,4 miljardia ihmistä (+6,3 % vuoteen 2022 verrattuna) maailmassa pelasi videopelejä ainakin satunnaisesti, kertoo johtava pelitutkimusyritys Newzoo. Myös peleistä maksavien käyttäjien määrä on noussut merkittävästi edellisvuodesta 1,47 miljardiin dollariin (+7,3 %). Koronavirusbuumin jälkeisen odotetun laskun jälkeen maailmanlaajuisen pelialan liikevaihto kasvoi jälleen viime vuonna 0,6 % 184 miljardiin dollariin. Pitkän aikavälin kasvusuuntaus todennäköisesti jatkuu, ja liikevaihdon odotetaan nousevan noin 205,7 miljardiin dollariin vuonna 2026.
Uudet trendit: pilvipelaaminen ja pelimoottorit
Alan uusi buumi on pilvipelaaminen. Newzoo arvioi, että noin 43 miljoonaa pelaajaa käytti rahaa pilvipohjaiseen pelaamiseen vuonna 2023. Vuonna 2025 pelaajien määrän odotetaan nousevan yli 80 miljoonaan, jolloin alan liikevaihdon odotetaan ylittävän 8 miljardia dollaria (2022: 2,4 miljardia dollaria). Pilvipelaamisen edut ovat siinä, että tallennustilaa ja aikaa vieviä latauksia ei tarvita ja käyttäjät voivat kirjautua sisään millä tahansa laitteella.
Myös niin kutsutut pelimoottorit ovat yhä suositumpia. Ne ovat alustoja tietokonepelien kehittämiseen, kuten CryEngine, Frostbite, Unity Engine ja Unreal Engine. Ammattimaiset pelinkehittäjät voivat käyttää näitä moottoreita oman pelinsä luomiseen ja markkinoimiseen. Lisäksi alustat kuten Roblox tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden luoda omia tietokonepelejä Roblox Studio -pelimoottorilla ja tarjota niitä muille käyttäjille ilmaiseksi tai maksua vastaan. Moottoreilla luodut pelit tarkoittavat yhä enemmän vakavaa kilpailua suurille pelijulkaisijoille. Tämän alan pörssinoteerattuja yrityksiä ovat muun muassa Unity Software ja Roblox.
Mitä peliosakkeita kannattaa ostaa?
Ei ole epäilystäkään siitä, että digitaalisuuden, uusien trendien ja skaalautuvien, kannattavien liiketoimintamallien ansiosta pelien tarjoajilla on edelleen loistavat ajat edessään. On olemassa useita pörssinoteerattuja peliyrityksiä, jotka innostavat käyttäjiä uusilla ja houkuttelevilla peleillään. Seuraavasta taulukosta löydät listan kymmenestä peliyhtiöstä vuodelle 2024. Listan kymmenestä osakkeesta kolme esitellään tarkemmin alla.
Peliyhtiö | ISIN | Symboli | Valuutta |
Corsair Gaming | US22041X1028 | CRSR | USD |
Draftkings | US26142V1052 | DKNG | USD |
Electronic Arts | US2855121099 | EA | USD |
Netease | US64110W1027 | NTES | USD |
Nintendo | JP3756600007 | 7974 | JPY |
Roblox | US7710491033 | RBLX | USD |
SciPlay | US8090871091 | SCPL | USD |
Sony | US8356993076 | SONY | USD |
Take Two Interactive | US8740541094 | TTWO | USD |
Unity Software | US91332U1016 | U | USD |
Parhaat peliosakkeet
Näiden peliyritysten osakkeilla sijoittajat voivat hyötyä verkkopelibuumista.
Take Two Interactive: Ohituskaistalla Grand Theft Auton kyydissä
Take Two Interactive (ISIN: US8740541094 – kaupankäyntitunnus: TTWO – valuutta: USD) tunnetaan parhaiten Grand Theft Auto (GTA) -pelistä, jonka uusinta versiota, GTA V:tä, on myyty jo yli 175 miljoonaa kappaletta. Kaikkiaan pelisarjaa on myyty jo reilusti yli 300 miljoonaa kappaletta. Tällä hetkellä Take Two työskentelee seuraavan GTA VI -version parissa, jonka on määrä ilmestyä syksyllä 2025 ja joka herättää suuria odotuksia.
Innovatiivinen peliyhtiö, joka kehittää pelejä konsoleille, tietokoneille, tableteille ja älypuhelimille, ei kuitenkaan keskity vain yhteen peliin. Tähän sisältyy muun muassa villin lännen peli Red Dead Redemption 2, e-urheilupeli NBA 2K23 ja älypuhelinpelejä tarjoavan Zyngan Toon Blast -sovellus, joka ostettiin 12,7 miljardilla dollarilla.
Liikevaihdon ja tuloksen odotetaan kasvavan voimakkaasti
Vuonna 2022/23 liikevaihto kasvoi 53 % 5,35 miljardiin dollariin, mikä johtui pääasiassa yrityskaupasta. Tämän vuoksi osakekohtainen tulos oli kuitenkin negatiivinen 7,03 dollaria.
Erityisesti peliostojen ja tilausmallien ansiosta yritys on vahva: noin 79 prosenttia kokonaisliikevaihdosta tulee jo toistuvista tuloista ja myytyjen pelien lisätuloista. Maaliskuun lopussa päättyneeltä tilikaudelta 2023/24 analyytikot odottavat vakaata liikevaihtoa ja 2,31 dollarin osakekohtaista tulosta. Kuluvan tilikauden 2024/25 markkinakonsensus ennustaa liikevaihdon olevan 7,0 miljardia dollaria (+32 %) ja tuloksen olevan 6,00 dollaria (+160 %) osakkeelta. Tilikaudelta 2025/26 analyytikot odottavat 8,1 miljardin dollarin liikevaihtoa (+16 %) ja 9,12 dollarin osakekohtaista tulosta (+52 %).
Kahden seuraavan vuoden kasvuodotukset perustuvat ennen kaikkea suunniteltuun GTA VI:n julkaisuun. Muutama kuukausi sitten julkaistua traileria on katsottu YouTubessa jo 185 miljoonaa kertaa, ja se on saanut erinomaisia arvosteluja erittäin realistisesta grafiikastaan.
Alkuvuodesta 2021 Take Two Interactive -osake, joka maksoi vuonna 2012 vain hieman yli 6 dollaria, saavutti kaikkien aikojen huipun 214,91 dollarissa. Sen jälkeen arvo laski voimakkaassa korjausliikkeessä ja oli alimmillaan 90 dollarissa syksyllä 2022. Osakkeen hinta on jälleen nousussa ja maksaa noin 151 dollaria (11.4.2024). Tämä tarkoittaa, että yhtiö, jonka markkina-arvo on noin 26 miljardia dollaria, ei ole välttämättä halpa, mutta kohtuullisesti arvostettu. Take Two on todennäköisesti vahvempi ja kannattavampi tulevina vuosina Zynga-yritysoston ja uusien pelien tuottaman kasvun ansiosta, verrattuna liikevaihdoltaan suurempiin pelijätteihin, kuten Activision Blizzard tai Electronic Arts. Koska osake on hieman spekulatiivisempi, siihen tulisi sijoittaa vain niiden, jotka voivat nukkua rauhassa kurssivaihteluiden yli.
Roblox: Verkkopelialusta nuorelle sukupolvelle
Roblox (ISIN: US7710491033 – kaupankäyntitunnus: RBLX – valuutta: USD) on pyörittänyt samannimistä verkkovideopelialustaa jo vuodesta 2006 lähtien. Nimi Roblox tulee sanoista “Robot” ja “Blocks”. Kyseessä on helppokäyttöinen verkkopelialusta, jonka käyttäjät tai kehittäjät voivat luoda omia tietokonepelejä digitaalisen rakennussarjan avulla. Tämän jälkeen niitä voidaan pelata PC:llä, älypuhelimella tai Xboxilla muiden käyttäjien kanssa tai muiden käyttäjien toimesta. Alusta, jonka liiketoimintamalli muistuttaa YouTuben liiketoimintamallia, on lyhyessä ajassa kehittynyt suosituimmaksi lasten ja nuorten pelialustaksi internetissä.
Robloxissa voi luoda omia pelejä ja online-maailmoja ja jakaa niitä muiden kanssa. Jos pelaaja tarjoaa pelinsä muiden käyttäjien käyttöön, hän voi pyytää siitä maksua digitaalisessa valuutassa nimeltä “Robux”, joka voidaan vaihtaa milloin tahansa Yhdysvaltain dollareiksi. Tällä tavoin pelien tekijät osallistuvat niiden menestykseen. Nuorten suosimalla alustalla on tällä hetkellä päivittäin noin 71,5 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Tuloksen tekeminen ei ole vielä näköpiirissä: Osake sopii vain spekulatiivisille sijoittajille
Roblox on onnistunut kasvattamaan liikevaihtoaan (varaukset) viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin 37 %. Viime aikoina kasvu on kuitenkin hieman tasaantunut. Vuodelta 2023 raportoitiin vaatimaton 27 %:n liikevaihdon kasvu 2,8 miljardiin dollariin. Tämä johti 1,87 dollarin osakekohtaiseen tappioon. Kuluvalta vuodelta 2024 analyytikot odottavat liikevaihdon kasvavan 16,5 % 4,1 miljardiin dollariin. Tämän odotetaan johtavan -2,09 dollarin osakekohtaiseen tappioon. Markkina-asiantuntijat odottavat 1,96 dollarin osakekohtaista tappiota myös tulevalta vuodelta 2025, liikevaihdon ollessa 4,9 miljardia dollaria (+20 %).
Vuoden 2021 lopussa Robloxin osake saavutti kaikkien aikojen huippunsa 141,60 dollarissa, minkä jälkeen se laski jyrkästi monien muiden teknologiaosakkeiden mukana. Vuoden 2022 puolivälissä osake kävi väliaikaisessa 23,88 dollarin pohjalukemassa, jonka jälkeen hinta on liikkunut sivusuunnassa. Nykyisellä noin 39,26 dollarin hintatasolla (11.4.2024) markkina-arvo on noin 25 miljardia dollaria. Innovatiivisella pelialustallaan Roblox on luonut omat markkinat, joita ei ollut aiemmin olemassa, ja vienyt jalansijaa suurilta pelijulkaisijoilta. Roblox on kuitenkin edelleen tappiollinen johtuen suurista investoinneista alustaan ja markkinointiin, eikä voitollista tulosta ole vielä näköpiirissä. Tästä syystä myös Robloxin osake on hyvin spekulatiivinen.
Electronic Arts: Pelialan numero 2
Electronic Arts (ISIN: US2855121099 – kaupankäyntitunnus: EA – valuutta: USD) on Activision Blizzardin jälkeen liikevaihdon perusteella mitattuna pelialan numero 2. EA-tuotemerkki tunnetaan erityisesti urheilusimulaatiopeleistään (FIFA, Madden NFL, Need4Speed), joissa se on ylivoimainen markkinajohtaja. Mutta myös muilla alueilla EA:lla on erittäin menestyneitä, laadukkaita pelejä ja blockbuster-brändejä, kuten The Sims, Battlefield, Dragon Age ja Plants vs. Zombies. Yhtiön mukaan sillä on tällä hetkellä yli 700 miljoonaa rekisteröityä pelaajaa. Markkina-arvoltaan 34,5 miljardilla dollarilla yhtiö jää kuitenkin kauas ikuisesta kilpailijastaan Activision Blizzardista.
Reilusti hinnoiteltu peliosake lähellä kaikkien aikojen huippua
Viimeisten kolmen vuoden aikana liikevaihdon kasvu on ollut suhteellisen maltillista, keskimäärin 12 %, koska tuotevalikoimaan ei ole lisätty uusia suuria hittituotteita. Tilikaudella 2022/23 liikevaihto kasvoi 6 % 7 miljardista 7,4 miljardiin dollariin, kun taas tulos laski 8 % 7,02 dollarista 6,47 dollariin osaketta kohti. Edelliseltä tilikaudelta 2023/24 analyytikot odottavat 7,10 dollarin osakekohtaista tulosta (+10 %) ja 7,6 miljardin dollarin liikevaihtoa. Kuluvan tilikauden 2024/25 markkinakonsensus ennustaa 7,8 miljardin dollarin liikevaihtoa (+3 %) ja 7,58 dollarin osakekohtaista tulosta (+7 %). Tilikaudelle 2025/26 analyytikot ennustavat 8,3 miljardin dollarin liikevaihtoa (+6 %) ja 8,58 dollarin osakekohtaista tulosta (+13 %).
Electronic Artsin osake, joka kuuluu digitalisaation voittajiin, on pitkän aikavälin nousutrendissä. Trendi alkoi vuonna 2013 noin 20 dollarin hinnasta ja johti noin 150 dollariin vuoden 2021 alkuun mennessä. Muihin pelialan osakkeisiin verrattuna Electronic Artsin osake on kehittynyt selvästi paremmin osakemarkkinoiden laskusuhdanteessa, ja se liikkuu tällä hetkellä noin 129 dollarissa (11.4.2024), melko lähellä kaikkien aikojen huippua. Osakkeen arvioidaan olevan houkutteleva sijoituskohde vuoden 2022/23 kasvun hidastumisen jälkeen, ja sen arvostus vaikuttaa kohtuulliselta. Mikäli tähän osakkeeseen haluaa sijoittaa pitkällä aikavälillä, nykyiset kurssitasot 120–130 dollarin välillä voivat olla sopiva aika ostaa.
Parhaiden peliosakkeiden vertailu: Luettelo suorituskyvyn perusteella
Yrityksen nimi | Viimeisin hinta | 52 viikon alin | 52 viikon ylin | YTD | 6 kk | 1 v | 5 v |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Unity Software Inc | 20,69 | 13,90 | 43,54 | -49,40 % | -19,68 % | -29,43 % | — |
Sony Group Corp ADR | 94,00 | 75,11 | 100,88 | -0,73 % | 9,60 % | 15,75 % | 62,26 % |
Corsair Gaming Inc | 7,11 | 5,60 | 15,07 | -49,57 % | -41,19 % | -49,54 % | — |
Roblox Corporation | 42,18 | 27,90 | 48,43 | -7,74 % | 15,75 % | 48,42 % | — |
Netease | 101,47 | 75,85 | 118,90 | 8,91 % | 4,88 % | 2,68 % | 92,93 % |
Take-Two Interactive Software Inc. | 147,63 | 130,34 | 171,59 | -8,29 % | -2,70 % | 7,32 % | 22,51 % |
Electronic Arts Inc. | 140,68 | 118,60 | 153,51 | 2,86 % | 6,16 % | 17,67 % | 49,12 % |
Nintendo Co. Ltd. | 47,83 | 37,73 | 55,98 | 2,00 % | 0,08 % | 22,33 % | 39,65 % |
Hyödy alan noususuhdanteesta peli- ja eSports-ETF-rahastoilla
Sijoittajat, jotka haluavat hyötyä verkkopelibuumista, voivat myös harkita yksittäisten osakkeiden sijaan sijoittamista VanEck Vectors Video Gaming ja eSports UCITS ETF-rahastoon (ISIN: IE00BYWQWR46 – kaupankäyntitunnus: ESP0 – valuutta: EUR), joka sijoittaa peli- ja eSports-alan osakkeisiin.
Yksityiskohtaiset tiedot tuotteesta löytyy täältä:
VanEck Vectors Video Gaming ja eSports UCITS ETF
Johtopäätös: Peliala voi saada seuraavan noususysäyksen
Kuten oli odotettavissa, suuren koronabuumin jälkeen tilanne rauhoittui ja maailmanlaajuisen pelialan liikevaihto jopa laski. Peliala jatkaa kuitenkin edelleen pitkän aikavälin kasvupolkuaan. Yli 3,4 miljardia ihmistä ympäri maailmaa pelaa ainakin satunnaisesti videopelejä. Pilvipelaamisen odotetaan saavuttavan merkittävää suosiota tulevina vuosina, sillä se mahdollistaa pelien pelaamisen verkossa ilman niiden lataamista. Lisäksi pelimoottorit valloittavat markkinaa ja haastavat suurten julkaisijoiden liiketoimintamallit. Pitkän aikavälin näkymät pelialalla ovat erinomaiset. Koronabuumin jälkeinen vakautuminen tarjoaa nyt mahdollisuuden sijoittaa verkkopelialaan kohtuullisilla hinnoilla, esimerkiksi Take Two Interactiven, Robloxin tai Electronic Artsin osakkeiden avulla.
Haluatko sijoittaa peliosakkeisiin LYNXin kautta?
LYNXin kautta voit käydä kauppaa lähes kaikkien maailman pörssiyhtiöiden osakkeilla. Näin voit hyötyä suurista kaupankäyntivolyymeista ja pienemmistä osto- ja myyntihintojen välisistä erotuksista. LYNXin kautta voit päiväkauppiaana tai sijoittajana hyödyntää erinomaista sijoitustuotevalikoimaa, sillä voit käydä kauppaa osakkeilla, ETF-rahastoilla, futuureilla, optioilla ja monilla muilla sijoitustuotteilla edullisesti. Vertaile välityspalkkioitamme kilpailijoihin ja käy tulevaisuudessa kauppaa ammattimaisen kaupankäyntialustan kautta.
Lähteet:
Newzoo: The Games Market in 2023: The Year in Numbers (10.04.2024); https://newzoo.com/resources/blog/video-games-in-2023-the-year-in-numbers
Yahoo Finance: Analyytikkoarviot (10.04.2024); https://finance.yahoo.com/
Take Two Interactive IR (10.04.2024); https://www.take2games.com/ir
Roblox IR (10.04.2024); https://ir.roblox.com/
Electronic Arts IR (10.04.2024); https://ir.ea.com/