Peliosakkeisiin sijoittaminen
Pelialan osakkeet olivat pörssissä sijoittajien huomion kohteena viimeksi koronakriisin aikana vuonna 2020, jolloin liikkumisrajoitukset takasivat peliyhtiöille suuret myynnit ja voitot. “Koronabuumi” kuitenkin laantui vuoden 2021 alussa, ja peliosakkeet ovat siitä lähtien olleet laskusuhdanteessa. Nyt pohjalukemat saattavat kuitenkin olla jo takanapäin. 
 
Tässä artikkelissa tarkastelemme vuoden 2023 kymmenen parasta peliosaketta, joista kolmea yritystä tarkastellaan tarkemmin: Take Two Interactive, Roblox ja Electronic Arts. Jos etsit välittäjää, jonka kautta voit käydä kauppaa peliosakkeilla, klikkaa tästä.

Pitkän aikavälin kasvutrendi pysyy vahvana viimeaikaisesta notkahduksesta huolimatta 

Vuonna 2022 lähes 3,2 miljardia ihmistä maailmassa pelasi videopelejä ainakin satunnaisesti, kertoo johtava pelitutkimusyritys Newzoo. Maailmanlaajuiset pelitulot laskivat kuitenkin 4 prosenttia 184,4 miljardiin dollariin. Ensimmäinen lasku vuosikymmeniin voidaan selittää sillä, että ala koki myrskyisän kasvun koronan aikana ja on nyt tasaantumassa. Lisäksi Newzoon mukaan asiaan vaikuttaisi myös korkea inflaatio, joka rajoittaa merkittävästi kuluttajien käytettävissä olevia tuloja. Pitkän aikavälin kasvutrendin odotetaan jatkuvan, ja maailmanlaajuisen pelialan liikevaihdon odotetaan olevan noin 211 miljardia dollaria vuonna 2025. 

Uudet trendit: pilvipelaaminen ja pelimoottorit 

Newzoo arvioi, että vuonna 2022 noin 30 miljoonaa pelaajaa käyttää noin 2,4 miljardia Yhdysvaltain dollaria (74 % vuotuinen kasvu) pilvipohjaiseen pelaamiseen. Vuoteen 2025 mennessä pilvipelaamisen liikevaihdon odotetaan olevan 8,2 miljardia dollaria. Pilvipelaamisen etuja ovat, että siihen ei tarvita tilaa vieviä latauksia eikä se vaadi paljon aikaa, ja käyttäjä voi kirjautua sisään millä tahansa laitteella. 

Myös niin kutsutut pelimoottorit ovat yhä suositumpia. Ne ovat alustoja tietokonepelien kehittämiseen, kuten CryEngine, Frostbite, Unity Engine ja Unreal Engine. Ammattimaiset pelinkehittäjät voivat käyttää näitä moottoreita oman pelinsä luomiseen ja markkinoimiseen. Lisäksi alustat kuten Roblox tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden luoda omia tietokonepelejä Roblox Studio -pelimoottorilla ja tarjota niitä muille käyttäjille ilmaiseksi tai maksua vastaan. Moottoreilla luodut pelit tarkoittavat yhä enemmän vakavaa kilpailua suurille pelijulkaisijoille. Tämän alan pörssinoteerattuja yrityksiä ovat muun muassa Unity Software ja Roblox. 

Mitä peliosakkeita kannattaa ostaa? 

Ei ole epäilystäkään siitä, että digitaalisuuden, uusien trendien ja skaalautuvien, kannattavien liiketoimintamallien ansiosta pelitarjoajilla on edelleen loistavat ajat edessään. On olemassa useita pörssinoteerattuja peliyrityksiä, jotka innostavat käyttäjiä uusilla ja houkuttelevilla peleillään. Seuraavasta taulukosta löydät listan kymmenestä peliyhtiöstä vuodelle 2023. Listan kymmenestä osakkeesta kolme esitellään tarkemmin alla.  

PeliyhtiöISINSymboliValuutta
Corsair Gaming US22041X1028CRSRUSD
DraftkingsUS26142V1052 DKNGUSD
Electronic Arts US2855121099EAUSD
NeteaseUS64110W1027 NTESUSD
NintendoJP3756600007 7974 JPY
Roblox US7710491033RBLXUSD
SciPlay US8090871091SCPLUSD
SonyUS8356993076 SONYUSD
Take Two Interactive US8740541094TTWO USD
Unity Software US91332U1016 UUSD

Parhaat peliosakkeet 

Näillä peliyritysten osakkeilla voit hyötyä verkkopelibuumista. 

Take Two Interactive: Grand Theft Auton kyydissä kovaa vauhtia

New Yorkissa toimiva Take Two Interactive (ISIN: US8740541094 – Symboli: TTWO – Valuutta: USD) tunnetaan parhaiten Grand Theft Auto (GTA) -pelistä, jonka uusinta versiota, GTA V:tä, on myyty jo yli 175 miljoonaa kappaletta. Kaikkiaan pelisarjaa on myyty jo reilusti yli 300 miljoonaa kappaletta. Tällä hetkellä Take Two työskentelee seuraavan GTA VI -version parissa. 

Innovatiivinen peliyhtiö, joka kehittää pelejä sekä pelikonsoleille että tietokoneille, tablet-laitteille ja älypuhelimille, ei kuitenkaan keskity vain yhteen peliin. Tähän sisältyy muun muassa villin lännen peli Red Dead Redemption 2, e-urheilupeli NBA 2K23 ja älypuhelinpelejä tarjoavan Zyngan 12,7 miljardin dollarin yritysoston myötä saatu Toon Blast -sovellus. 

Voittojen odotetaan laskevan vuonna 2022/23 

Vuonna 2021/22 liikevaihto kasvoi 4 % 3,5 miljardiin dollariin. Erityisesti peliostojen ja tilausmallien ansiosta yritys on vahva: yli 60 prosenttia kokonaisliikevaihdosta tulee jo toistuvista tuloista ja myytyjen pelien lisätuloista. Newyorkilainen yritys raportoi myös vuoden 2021/22 tulokseksi 5,06 dollaria osaketta kohden (edellisvuosi: 6,58). Analyytikot odottavat vuodelle 2022/23 liikevaihdon kasvavan 53 % 5,2 miljardiin dollariin ja tuloksen laskun olevan 29 % 3,57 dollariin osaketta kohden, osittain yritysostoon liittyvistä syistä. Kuitenkin molempia tunnuslukuja on laskettu merkittävästi vuoden aikana. Kuluvan tilikauden 2023/24 markkinakonsensus ennustaa liikevaihdon olevan 6,1 miljardia dollaria (+17 %) ja tuloksen olevan 5,01 dollaria osaketta kohden (+40 %). 

Take-Twon osake
Take Two Interactiven osakekurssi neljän vuoden ajalta. Lähde: TWS. Tallennettu: 8.6.2023.

Alkuvuodesta 2021 Take Two Interactive -osake, joka maksoi vuonna 2012 vain hieman yli 6 dollaria, saavutti kaikkien aikojen huipun 214,91 dollarissa. Sen jälkeen arvo laski voimakkaassa korjausliikkeessä ja pohjasi syksyllä 2022 90 dollariin. Nykyään osake on jälleen nousussa ja maksaa noin 132 dollaria. Tämä tarkoittaa, että yritys, jonka markkina-arvo on noin 21 miljardia dollaria, ei ole välttämättä halpa, mutta se on kohtuullisesti arvostettu. Take Two on todennäköisesti tulevina vuosina vahvempi ja kannattavampi kasvunsa ansiosta, johtuen Zynga-yritysoston ja uusien pelien myötä, verrattuna suurempiin liikevaihdoltaan suurempiin pelijätteihin, kuten Activision Blizzard tai Electronic Arts. Koska osake on hieman spekulatiivisempi, siihen kannattaa sijoittaa vain niiden, jotka voivat nukkua levollisesti yli keskimääräisten kurssivaihtelujen. 

Roblox: Verkkopelialusta nuorelle sukupolvelle 

Roblox (ISIN: US7710491033 – Symboli: RBLX – Valuutta: USD) on pyörittänyt samannimistä verkkovideopelialustaa jo vuodesta 2006 lähtien. Nimi Roblox tulee sanoista “Robot” ja “Blocks”. Kyseessä on helppokäyttöinen verkkopelialusta, jossa käyttäjät tai kehittäjät voivat luoda omia tietokonepelejä digitaalisen rakennussarjan avulla. Tämän jälkeen niitä voidaan pelata PC:llä, älypuhelimella tai Xboxilla muiden käyttäjien kanssa tai muiden käyttäjien toimesta. Alusta, jonka liiketoimintamalli muistuttaa YouTuben liiketoimintamallia, on lyhyessä ajassa kehittynyt suosituimmaksi lasten ja nuorten pelialustaksi internetissä. 

Robloxissa voi luoda omia pelejä ja online-maailmoja ja jakaa niitä muiden kanssa. Jos pelaaja tarjoaa pelinsä muiden käyttäjien käyttöön, hän voi pyytää siitä maksua digitaalisessa valuutassa nimeltä “Robux”, joka voidaan vaihtaa milloin tahansa Yhdysvaltain dollareiksi. Tällä tavoin pelien tekijät osallistuvat niiden menestykseen. Tällä hetkellä alustalla on jo noin 59 miljoonaa päivittäistä aktiivikäyttäjää, mikä tekee siitä erittäin suositun nuorten keskuudessa. 

Tuloksen tekeminen ei ole vielä näköpiirissä: Osake sopii vain spekulatiivisille sijoittajille  

Roblox on onnistunut kasvattamaan liikevaihtoaan (varaukset) viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin 75 %. Kuitenkin viime aikoina kasvu on selvästi hidastunut. Vuodelle 2022 ilmoitettiin maltillinen liikevaihdon 5 % kasvu 2,87 miljardiin dollariin. Tällöin kirjattiin 1,55 dollarin tappio osaketta kohti. Tänä vuonna 2023 analyytikoiden mukaan liikevaihdon odotetaan kasvavan 15 % 3,3 miljardiin dollariin. Tämän odotetaan johtavan 1,69 dollarin tappioon osaketta kohden. Myös ensi vuonna 2024 markkina-asiantuntijat ennustavat liikevaihdon olevan 3,8 miljardia dollaria, mutta tappion odotetaan olevan 1,75 dollaria osaketta kohti. 

Robloxin osake
Robloxin osakekurssi noin kahden vuoden ajalta. Lähde: TWS. Tallennettu: 8.6.2023.

Vuoden 2021 lopussa Robloxin osake saavutti kaikkien aikojen huippunsa 141,60 dollarissa, minkä jälkeen se laski jyrkästi monien muiden teknologiaosakkeiden mukana. Vuoden 2022 puolivälissä osake kävi väliaikaisessa 23,88 dollarin pohjalukemassa, jonka jälkeen arvo on liikkunut sivusuunnassa. Nykyisellä noin 35,00 dollarin hintatasolla markkina-arvo on noin 21 miljardia dollaria. Innovatiivisella pelialustallaan Roblox on luonut omat markkinat, joita ei ollut aiemmin olemassa, ja se vie suurilta pelijulkaisijoilta jalansijaa. Roblox on kuitenkin edelleen tappiollinen johtuen suurista investoinneista alustaan ja markkinointiin, eikä voitollista tulosta ole vielä näköpiirissä. Tästä syystä Robloxin osake on hyvin spekulatiivinen. 

Electronic Arts: Pelialan numero 2  

Electronic Arts (ISIN: US2855121099 – Symboli: EA – Valuutta: USD) on Activision Blizzardin jälkeen liikevaihdon perusteella mitattuna pelialan numero 2. EA-tuotemerkki tunnetaan erityisesti urheilusimulaatiopeleistään (FIFA, Madden NFL, Need4Speed), joissa se on ylivoimainen markkinajohtaja. Mutta myös muilla alueilla EA:lla on erittäin menestyneitä, laadukkaita pelejä ja blockbuster-brändejä, kuten The Sims, Battlefield, Dragon Age ja Plants vs. Zombies. Yhtiön mukaan sillä on tällä hetkellä yli 650 miljoonaa rekisteröityä pelaajaa. Markkina-arvoltaan 34 miljardilla dollarilla yhtiö jää kuitenkin kauas ikuisesta kilpailijastaan Activision Blizzardista, jonka suunniteltu Microsoftin yrityskauppa on tällä hetkellä epävarmassa tilassa. 

Reilusti hinnoiteltu peliosake lähellä kaikkien aikojen huippua  

Viimeisten kolmen vuoden aikana liikevaihdon kasvu on ollut suhteellisen maltillista keskimäärin 12 %, koska uusia suuria hittituotteita ei ole voitu lisätä tuotevalikoimaan. Osakekohtainen voitto kasvoi kolmen vuoden ajanjaksolla keskimäärin 9 % vuodessa. Tilikaudella 2021/22 liikevaihto kasvoi 24 % 5,7 miljardista dollarista 7 miljardiin dollariin, kun taas osakekohtainen voitto nousi 22 % 5,75 dollarista 7,02 dollariin. Kuluneelle vuodelle 2022/23 markkinaodotusten mukaan odotetaan 6,03 dollarin voittoa osaketta kohden (-14 %) ja 7,1 miljardin dollarin liikevaihtoa. Vuodelle 2023/24 odotukset ovat 7,5 miljardin dollarin liikevaihto (+5 %) ja 6,57 dollarin voitto osaketta kohden (+9 %). Vuoden 2024/25 arviot ovat 8,1 miljardin dollarin liikevaihto (+8 %) ja 7,49 dollarin voitto osaketta kohden (+14 %).  

EA:n osake
EA:n osakekurssi neljän vuoden ajalta. Lähde: TWS. Tallennettu: 8.6.2023.

Electronic Artsin osake, joka kuuluu digitalisaation voittajiin, on pitkän aikavälin nousutrendissä. Trendi alkoi vuonna 2013 noin 20 dollarin hinnasta ja johti noin 150 dollariin vuoden 2021 alkuun mennessä. Muihin pelialan osakkeisiin verrattuna Electronic Artsin osake on kehittynyt selvästi paremmin osakemarkkinoiden laskusuhdanteessa, ja se liikkuu tällä hetkellä noin 125 dollarissa, melko lähellä kaikkien aikojen huippua. Osakkeen arvioidaan olevan houkutteleva sijoituskohde vuoden 2022/23 kasvun hidastumisen jälkeen, ja sen arvostus vaikuttaa kohtuulliselta. Mikäli haluaa sijoittaa pitkällä aikavälillä, nykyiset kurssitasot 120–130 dollarin välillä voivat olla sopiva aika ostaa. 

Parhaiden peliosakkeiden vertailu: Luettelo suorituskyvyn perusteella  

Loading ...
Yrityksen nimi Viimeisin hinta 52 viikon alin 52 viikon ylin YTD 6 kk 1 v 5 v
Unity Software Inc 24,75 22,20 50,08 -39,47 % -1,32 % -8,23 %
Sony Group Corp ADR 83,09 79,62 100,94 -12,25 % 1,65 % -7,34 % 65,35 %
Corsair Gaming Inc 11,18 10,59 20,72 -20,71 % -12,11 % -35,82 %
Roblox Corporation 35,87 24,88 47,20 -21,54 % 13,01 % 0,76 %
Netease 94,62 80,79 118,90 1,56 % -12,27 % 6,16 % 66,79 %
Take-Two Interactive Software Inc. 143,06 119,57 171,59 -11,13 % 7,28 % 15,10 % 47,26 %
Electronic Arts Inc. 126,82 117,47 144,53 -7,27 % 4,54 % -0,36 % 33,88 %
Nintendo Co. Ltd. 46,13 37,44 55,98 -1,62 % 19,63 % 19,63 % 49,17 %

Hyödy alan noususuhdanteesta peli- ja eSports-ETF-rahastoilla  

Sijoittajilla, jotka haluavat hyötyä pelialan buumista, on yksittäisten osakkeiden lisäksi käytössään peli- ja eSports-ETF:t (Exchange Traded Funds): VanEck Vectors Video Gaming ja eSports UCITS ETF (ISIN: IE00BYWQWR46 – Symboli: ESP0 – Valuutta: EUR), jotka sijoittavat peli- ja eSports-alan osakkeisiin. 

Johtopäätös: Peliala voi saada seuraavan noususysäyksen  

Kuten oli odotettavissa, suuren koronabuumin jälkeen tilanne rauhoittui ja myynti jopa laski. Kuitenkin peliala jatkaa edelleen pitkän aikavälin kasvupolkuaan. Yli 3 miljardia ihmistä ympäri maailmaa pelaa ainakin satunnaisesti videopelejä. Pilvipelaamisen odotetaan saavuttavan merkittävää suosiota tulevina vuosina, sillä se mahdollistaa pelien pelaamisen verkossa ilman niiden lataamista. Lisäksi pelimoottorit valloittavat markkinaa ja haastavat suurten julkaisijoiden liiketoimintamallit. Pitkän aikavälin näkymät pelialalla ovat erinomaiset. Koronabuumin jälkeinen vakautuminen tarjoaa nyt sijoittajille mahdollisuuden hypätä verkkopelialan osakkeisiin edullisemmalla hinnalla, kuten esimerkiksi Take Two Interactiven, Robloxin tai Electronic Artsin osakkeisiin. 

Haluatko sijoittaa pelialan parhaisiin osakkeisiin?  

LYNXin kautta voit käydä kauppaa lähes kaikkien maailman pörssiyhtiöiden osakkeilla. Näin voit hyötyä suuresta kaupankäyntivolyymista ja pienemmistä osto- ja myyntihintojen välisistä erotuksista. LYNXin kautta voit päiväkauppiaana tai sijoittajana hyödyntää erinomaista sijoitustuotevalikoimaa, sillä voit käydä kauppaa osakkeilla, ETF-rahastoilla, futuureilla, optioilla ja monilla muilla sijoitustuotteilla edullisesti. Vertaile välityspalkkioitamme kilpailijoihin ja käy tulevaisuudessa kauppaa ammattimaisen kaupankäyntialustan kautta.  

Parhaat yhdysvaltalaiset osinko-osakkeet 2024

Kommentit pois päältä artikkelissa Parhaat yhdysvaltalaiset osinko-osakkeet 2024

Optioiden roll over -strategia

Kommentit pois päältä artikkelissa Optioiden roll over -strategia

Parhaat yhdysvaltalaiset kasvuosakkeet 2024

Kommentit pois päältä artikkelissa Parhaat yhdysvaltalaiset kasvuosakkeet 2024

Parhaat yhdysvaltalaiset osakkeet 2024

Kommentit pois päältä artikkelissa Parhaat yhdysvaltalaiset osakkeet 2024

Yksityiskohtaiset tiedot tuotteista löytyvät täältä:   

VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS ETF PRIIPs / KIDs 

Lähteet

Newzoo: The Games Market in 2022: The Year in Numbers (08.05.2023); https://newzoo.com/resources/blog/the-games-market-in-2022-the-year-in-numbers 

Yahoo Finance: Analysten-Schätzungen (08.05.2023); https://finance.yahoo.com/ 

Take Two Interactive (08.05.2023); https://www.take2games.com/ir 

Roblox (08.05.2023); https://ir.roblox.com/ 

Electronic Arts  (08.05.2023); https://ir.ea.com/ 

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Päivän ylin
Päivän alin
---
---
---
---

Displaying the --- chart

Displaying today's chart