Ukrainan sota ja inflaatio aiheuttavat uusia rasitteita
Heti kun koronatilanne oli helpottunut vuoden 2022 alussa, lentoyhtiöt joutuivat kärsimään kerosiinin hinnan noususta Ukrainan sodan ja muiden hintoihin vaikuttavien tekijöiden vuoksi. Tämän johdosta lentolippujen hinnat nousivat merkittävästi, mikä johti lentojen kysynnän vähenemiseen. Tässä artikkelissa tarkastellaan, voiko lentoyhtiöiden osakekurssien heikko kehitys tarjota pitkän aikavälin sijoitusmahdollisuuksia.
Mitä lentoyhtiöiden osakkeita kannattaa ostaa?
Pörsseistä ympäri maailman löytyy monia listattuja lentoyhtiöitä. Kansainvälisesti markkinoita hallitsevat pääasiassa yhdysvaltalaiset lentoyhtiöt, ja neljä maailman viidestä suurimmasta lentoyhtiöstä toimii Yhdysvalloissa. Alla olevassa taulukossa on kymmenen lupaavaa lentoyhtiöiden osaketta vuodelle 2023. Näistä kolme pitkällä aikavälillä kiinnostavaa esitellään tarkemmin alla.
Lista kymmenestä parhaasta lentoyhtiön osakkeesta
Yrityksen nimi | ISIN | Koodi | Valuutta | Viimeisin hinta | Markkina-arvo |
---|---|---|---|---|---|
Concesionaria Vuela Compañía de Aviación, S.A.B. de C.V. | US21240E1055 | VLRS | USD | 7,59 | 0,88 |
International Consolidated Airlines Group S.A. | ES0177542018 | IAG | EUR | 2,78 | 13,58 |
Copa Holdings S.A. | PAP310761054 | PA | USD | 97,79 | 2,77 |
Air Canada | CA0089118776 | CA | CAD | 15,11 | 5,46 |
Allegiant Travel Company | US01748X1028 | ALGT | USD | 73,72 | 1,35 |
Ryanair Holdings (ADR) | US7835132033 | RYAAY | USD | 45,68 | 24,96 |
United Continental Holdings Inc | US9100471096 | UAL | USD | 87,51 | 28,78 |
Delta Air Lines Inc. | US2473617023 | DAL | USD | 61,05 | 39,39 |
Deutsche Lufthansa AG | DE0008232125 | LHA | EUR | 6,29 | 7,57 |
American Airlines Group Inc. | US02376R1023 | AAL | USD | 13,81 | 9,07 |
Lentoyhtiöiden parhaat osakkeet
Sijoittajat voivat harkita esimerkiksi näihin lentoyhtiöosakkeisiin sijoittamista.
American Airlinesin osake: Globaali markkinajohtaja lentoyhtiöiden joukossa
American Airlines (ISIN: US02376R1023 – Kaupankäyntitunnus: AAL – Valuutta: USD) on maailman suurin lentoyhtiö matkustajamäärällä, laivaston koolla ja lennetyillä kilometreillä mitattuna. Teksasissa sijaitsevan konsernin alaisuuteen kuuluu lukuisia lentoyhtiöitä, kuten American Airlines, US Airways, American Eagle, Envoy, Piedmont, PSA ja American Airlines Cargo. Ennen koronaa vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli hieman alle 46 miljardia dollaria ja sillä oli 215 miljoonaa matkustajaa jopa 6700 päivittäisillä lennoilla. American Airlines lentää yhteensä noin 350 kohteeseen yli 50 maassa. American Airlinesin osake kuuluu S&P 500-indeksiin, ja yhtiön markkina-arvo on tällä hetkellä 9,2 miljardia dollaria (osakkeen hinnan ollessa 14,20 dollaria).
Perussijoitus lentoyhtiöalalle
Kaikkien lentoyhtiöiden tavoin myös American Airlines kärsi koronan vuoksi suuria tappioita. Vuonna 2021 alkoi vihdoin elpyminen: yrityksen myynti kasvoivat 17,3 miljardista dollarista 73 prosenttia 29,9 miljardiin dollariin. Samalla yritys raportoi -3,09 dollarin osakekohtainen tuloksen (edellisvuonna -18,36 dollaria). Tänä vuonna liikevaihdon odotetaan palaavan lähes koronaa edeltävälle tasolle eli 48,5 miljardiin dollariin (+62 %). Osakekohtaisen tuloksen odotetaan kuitenkin jäävän jälleen negatiiviseksi ja olevan -0,24 dollaria. Yritys on siten selvästi jäljessä kilpailijoistaan. Tulevalle 2023 vuodelle analyytikoiden konsensusarvio on 50,7 miljardin dollarin liikevaihto (+5 %) ja 1,50 dollarin osakekohtainen tulos.
Vaikka American Airlinesin osake on ollut laskusuunnassa vuodesta 2018 lähtien, sitä voi edelleen pitää perussijoituksena lentoyhtiöiden osakkeiden valikoimasta. Toimialakohtaiset riskit ovat tietenkin kiistattomia, ja korkea kerosiinin hinta on edelleen rasite. Jos konserni kuitenkin onnistuu kääntämään kurssiaan, yhtiön markkina-arvo, joka on tällä hetkellä 9,2 miljardia dollaria, nousee jälleen kaksinumeroiseen miljardiluokkaan. Sijoittajien on kuitenkin syytä olla kärsivällisiä.
Ryanairin osake: Irlantilainen halpalentoyhtiö, jolla on johtava markkina-asema Euroopassa
Ryanair (ISIN: IE00BYTBXV33 – Kaupankäyntitunnus: RY4C – Valuutta: USD) lienee kaikille tuttu nimi. Dublinissa sijaitsevaa irlantilaista lentoyhtiötä pidetään Euroopan halpalentoyhtiöiden edelläkävijänä. Ennennäkemättömän nousun kautta yhtiö on noussut muutamassa vuodessa Euroopan suurimmaksi lentoyhtiöksi, jolla oli 152 miljoonaa matkustajaa vuonna 2019. Ryanair omistaa myös muun muassa Lauda, Buzz ja Malta Air lentoyhtiöt. Vuodesta 1993 lähtien yhtiön johdossa ollut Michael O’Leary on ollut sitoutunut halpalentokonseptiin, joka perustuu alhaisiin hintoihin ja kaiken ylimääräisen karsimiseen, sekä myyntiin lentokoneessa, kuten yhdysvaltalaisella Southwest Airlinesilla. Yritys on myös pyrkinyt yksinkertaistamaan logistiikkaansa mahdollisimman paljon. Vuodesta 1997 alkaen EU:n lentoliikenteen sääntelyn purkamisen yhteydessä yritys alkoi laajentumaan Euroopan mantereella.
Voittojen odotetaan kääntyvän taas positiiviseksi kuluvalla tilikaudella
Maaliskuussa päättyneellä 2021/22 tilikaudella yhtiö saavutti 4,8 miljardin euron liikevaihdon, mikä vastasi kolminkertaistumista 2020/21 tilikauteen verrattuna. Myös osakekohtainen tulos parani merkittävästi edellisvuoden -0,91 eurosta -0,21 euroon. 2022/23 tilikaudelta analyytikot odottavat lähes 10,5 miljardin euron ennätysliikevaihtoa (+118 %) ja 1,05 euron osakekohtaista tulosta. Mikäli nämä odotukset toteutuisivat, yrityksen voisi nähdä paikanneen koronan vaikutukset. Tulevalta 2023/24 tilikaudelta analyytikot ennustavat 12,2 miljardin euron liikevaihtoa (+16 %) ja 1,00 euron osakekohtaista tulosta. Onnistuneesta kannattavuuden palauttamisesta huolimatta myös Ryanairin osake kärsi vuonna 2022. Osakkeen hinta laski yli 18 eurosta noin 10 euroon alimmillaan. Lokakuun puolivälin jälkeen osake on kyennyt nousemaan merkittävästi pohjalukemista, ja tämänhetkinen kurssi on noin 13 euroa.
Yleisesti ottaen kevyen kustannusrakenteensa, edullisen logistiikkansa ja suuren joustavuutensa ansiosta Ryanair pystyi parantamaan asemaansa koronapandemian aikana ja vahvistamaan johtavaa kilpailuasemaansa Euroopassa. Sen markkina-arvo on 14,5 miljardia euroa, joten yhtiön arvo on korkeampi kuin esimerkiksi sen kilpailijan Lufthansan, jonka markkina-arvo on noin 9,2 miljardia euroa. Sijoittajille, jotka haluavat spekuloida Euroopan lentoliikenteen pitkän aikavälin elpymisellä, Ryanairin on perehtymisen arvoinen yritys.
Delta Air Linesin osake: Maailman toiseksi suurin lentoyhtiö
Delta Air Lines (ISIN: US2473617023 – Kaupankäyntitunnus: DAL – Valuutta: USD), kuten American Airlines, on yhdysvaltalainen lentoyhtiö. Atlantassa sijaitseva Delta on lentokoneiden lukumäärällä mitattuna maailman toiseksi suurin lentoyhtiö American Airlinesin jälkeen. Nämä kaksi lentoyhtiötä yhdessä United Airlinesin kanssa ovat ainoat perinteiset jäljellä olevat reittilentoyhtiöt Yhdysvalloissa. Ennen koronaa yhtiö lensi noin 5 400 lentoa päivässä 525 kohteeseen 52 maassa. Deltan nykyinen markkina-arvo on 22,4 miljardia dollaria (osakekurssin ollessa 35 dollaria), joten sen arvo on yli kaksi kertaa suurempi kuin sen suuremman kilpailijan American Airlinesin. Delta Air Linesin osakkeet kuuluvat myös S&P 500 -indeksiin.
Kiinnostava, mutta spekulatiivinen sijoitus
Myös Delta Airlinesin liiketoiminta on vilkastunut. Vuonna 2021 yhtiön osakekohtainen tulos oli jo 0,44 dollaria positiivinen (edellisenä vuonna -19,47 dollaria) 29,9 miljardin dollarin liikevaihdolla (+76 %). Analyytikot odottavat 45,5 miljardin Yhdysvaltain dollarin (+52 %) liikevaihtoa kuluvalta 2022 tilikaudelta ja 51 miljardin Yhdysvaltain dollarin liikevaihtoa taas tulevalta 2023 vuodelta. Osakekohtaisen tuloksen odotetaan olevan 2,88 dollaria tänä vuonna ja 4,83 dollaria ensi vuonna.
Kuten osakemarkkinat yleisesti, myös Delta Airlinesin osake on ollut laskussa. Tällä hetkellä se on kaukana koronaa edeltäneestä hintatasosta, jolloin osake maksoi noin 60 dollaria. Jos yhtiö todella onnistuu tekemään 4,83 dollarin osakekohtaisen tuloksen tulevana vuonna, Delta Air Linesin osake olisi erittäin edullisesti arvostettu nykyisellä 35 dollarin hinnalla. 2023 vuoden odotetuilla tuloilla laskettuna yhtiön P/E-luku on noin 7. Kaikista epävarmuustekijöistä ja takaiskujen riskeistä huolimatta Deltan osake on kiinnostava, vaikkakin spekulatiivinen sijoitus lentoyhtiöalalle.
Käy kauppaa tehokkaalla ohjelmistolla ja käytä kaupankäyntialustojemme monipuolisia ominaisuuksia nopeampaan ja tehokkaampaan sijoittamiseen.
Parhaat lentoyhtiöiden osakkeet: tuoton vertailu
Yrityksen nimi | 52 viikon alin | 52 viikon ylin | 1 kk | 6 kk | 1 v | 5 v |
---|---|---|---|---|---|---|
Concesionaria Vuela Compañía de Aviación, S.A.B. de C.V. | 5,15 | 9,67 | 22,03 % | -8,88 % | 21,25 % | -31,50 % |
International Consolidated Airlines Group S.A. | 1,64 | 2,83 | 18,80 % | 30,52 % | 58,18 % | -33,30 % |
Copa Holdings S.A. | 80,01 | 114,00 | 2,73 % | -3,86 % | 11,23 % | -8,29 % |
Air Canada | 8,88 | 15,90 | 37,99 % | 20,69 % | 22,99 % | -54,76 % |
Allegiant Travel Company | 36,09 | 85,91 | 31,83 % | 38,94 % | 29,20 % | -56,20 % |
Ryanair Holdings (ADR) | 36,96 | 60,29 | 5,20 % | -13,22 % | 6,51 % | 34,02 % |
United Continental Holdings Inc | 37,02 | 87,87 | 45,83 % | 65,05 % | 134,49 % | -6,35 % |
Delta Air Lines Inc. | 33,31 | 62,66 | 20,60 % | 16,78 % | 82,35 % | 6,03 % |
Deutsche Lufthansa AG | 5,40 | 8,58 | -0,82 % | -7,42 % | -18,44 % | -49,44 % |
American Airlines Group Inc. | 9,07 | 16,15 | 15,86 % | -4,23 % | 17,53 % | -55,10 % |
Parhaat lentoyhtiö-ETF:t sijoittajille
Niille, jotka haluavat sijoittaa lentoyhtiöihin ilman yksittäisten osakkeiden riskiä, on tarjolla myös lentoyhtiö-ETF-rahastoja. Useimmat näistä eivät kuitenkaan ole puhtaasti lentoyhtiöihin keskittyviä ETF-rahastoja, vaan ne keskittyvät yleisemmin matkailu- ja vapaa-ajan osakkeisiin. Esimerkkejä ovat iShares STOXX Europe 600 Travel & Leisure ETF tai Lyxor STOXX Europe 600 Travel & Leisure ETF, jotka molemmat keskittyvät Euroopan matkailu- ja vapaa-ajan yrityksiin.
Lentoyhtiö-ETF | ISIN | Kaupankäyntitunnus | Valuutta |
iShares STOXX Europe 600 Travel & Leisure ETF | DE000A0H08S0 | EXV9 | EUR |
Lyxor STOXX Europe 600 Travel & Leisure ETF | LU1834988781 | LTVL | EUR |
Johtopäätös: Lentoyhtiöiden osakkeet ovat edelleen riskialttiita, mutta niitä ei välttämättä kannata täysin ohittaa
Suurilla ja vakiintuneilla lentoyhtiöillä, jotka ovat selvinneet koronapandemiasta taloudellisesti kohtuullisen hyvin, on todennäköisesti parhaat mahdollisuudet kestävään kurssinousuun osakemarkkinoilla. Kaikista haasteista huolimatta useat lentoyhtiöt ovat jo saavuttaneet käänteen voiton osalta tai ovat sen kynnyksellä. Sijoittajien ei kuitenkaan pidä unohtaa riskejä ja epävarmuustekijöitä, joista yhtenä esimerkkinä on korkea kerosiinin hinta. Koronapandemian odottamaton uusiutuminen esimerkiksi uusien, vaarallisten ja/tai rokotteille vastustuskykyisten mutaatioiden kautta voisi myös aiheuttaa huomattavia takaiskuja lentoyhtiöille ja vastaavasti asettaa lentoyhtiöiden osakekurssit uudelleen paineen alle. Tällöin syntyvistä pääomavaatimuksista voisi tulla vakava ongelma monille lentoyhtiöille.
Toisaalta spekulatiivisten sijoitusten kanssa ei välttämättä pidä odottaa, kunnes kaikki kielteiset tekijät ovat kadonneet ja taivas näyttää lentoyhtiöiden kannalta kirkkaansiniseltä ja pilvettömältä. Tällöin parantunut liiketoimintatilanne on todennäköisesti jo hinnoiteltu osakekursseihin, joten poikkeuksellisten voittojen saaminen voi olla jo liian myöhäistä. Niiden, jotka haluavat sijoittaa lentoyhtiöihin, olisi siksi punnittava tietoisesti riskejä ja pidettävä positioiden koot kohtuullisina.
Haluatko sijoittaa lentoyhtiöiden osakkeisiin?
LYNXin kautta voit käydä kauppaa lukuisilla osakkeilla, suoraan yhtiöiden kotipörsseissä. Näin voit hyötyä suuresta kaupankäyntivolyymista ja pienemmistä osto- ja myyntihintojen välisistä erotuksista. LYNXin kautta voit päiväkauppiaana tai sijoittajana hyödyntää erinomaista sijoitustuotevalikoimaa, sillä voit käydä kauppaa osakkeilla, ETF-rahastoilla, futuureilla, optioilla ja monilla muilla sijoitustuotteilla edullisesti. Vertaile kaupankäyntihintojamme kilpailijoihin ja käy tulevaisuudessa kauppaa ammattimaisen kaupankäyntialustan kautta.
–