Piilaaksossa on nyt todella alkanut kova kilpailu tulevaisuuden digialustojen hallinnasta.  Teknologiayritykset investoivat miljardeja metaversumiin, digitaaliseen maailmaan, jossa ihmiset voivat kokea kaikenlaista toimintaa kolmiulotteisten avatarien avulla. Miten metaversumiin voi sijoittaa? Artikkelissa keskustellaan metaversumia ympäröivästä kehityksestä ja siitä, millä metaversumiosakkeilla sijoittaja voi hyötyä muutoksesta.

Sijoittaminen metaversumiin

(Pörssiin listautuneet) yritykset käyttävät yhä useammin lupausta metaversumista houkutellakseen kehittäjiä ja innostaakseen sijoittajia. Vuonna 2020 metaversumi mainittiin neljännesvuosiraporteissa vain 7 kertaa, mutta vuoden 2021 aikana määrä nousi reilusti yli 100:aan. Vuoden 2021 neljännen neljänneksen aikana havaittiin selkeä huippu, jolloin kasvu oli 135 prosenttia. Erityisesti lokakuussa tapahtunut Facebookin nimenmuutos Metaksi lisäsi ”virtuaalimaailmaan” liittyvää hypeä. Artikkelissa mainittujen pörssiyhtiöiden osakkeiden kautta myös yksityinen sijoittaja voi sijoittaa metaversumiin.

Metaversumi on vain yksi yritysten viime kuukausina laajasti käyttämistä muotisanoista. Virtuaalinen ja lisätty todellisuus (VR ja AR), tekoäly (AI) ja mobiilipelaaminen olivat eräitä metaversumiin liittyviä aiheita, joista keskusteltiin laajasti tulospuheluissa.

Mikä on metaversumi?

Lukuisat yritykset kehittävät omaa tulkintaansa metaversumista. Periaatteessa metaversumilla tarkoitetaan virtuaalimaailmojen verkostoa, jossa käyttäjät voivat kommunikoida vuorovaikutteisesti. Tähän tarkoitukseen käytetään yleensä 3D-ympäristöjä esimerkiksi VR-lasien avulla. Metaversumi on uusi tapa olla vuorovaikutuksessa ihmisten välillä.

Metaversumi ei ole täysin uusi asia. Jo 1990- ja 1990-luvuilla peliyhtiöt kehittivät virtuaaliympäristöjä, joita käyttäjät saattoivat osittain itse pystyttää. Myös suuret yritykset kokeilivat virtuaalimaailmoja tämän vuosisadan ensimmäisellä vuosikymmenellä, esimerkiksi Googlella oli oma Google Lively -virtuaaliympäristö. Vuonna 2015 yhtiö lopetti Google Glass -projektin, koska kiinnostus tuotetta kohtaan oli vähäistä, mutta viime vuosina useiden toisten yhtiöiden on huhuttu kehittävän omia versioita vastaavista AR-laseista.

Metaversumin kehitys

Teknologiayritykset ovatkin investoineet VR:n ja AR:n kaltaisiin asioihin jo useita kertoja viime vuosikymmeninä, mutta usein tuloksetta. Tämä johtui osittain kuluttajia kiinnostavien sovellusten puutteesta, mutta myös keskinkertaisesta laitteistosta. Vuoden 2012 tienoilla VR-lasit herättivät ensimmäisen kerran suurten massojen huomion, kun Oculus Rift tuli markkinoille. Nämä olivat ensimmäiset videopeleihin tarkoitetut immersiiviset VR-lasit. Kaksi vuotta myöhemmin Facebook osti tämän yrityksen 2 miljardilla dollarilla, ja sen myötä sosiaalisen median yritys osoitti ensimmäistä kertaa kiinnostuksensa metaversumia kohtaan.

Siitä hetkestä lähtien myös pelinkehittäjien huomio heräsi. Pian tämän jälkeen Sony julkisti Project Morpheuksen, Playstation 4:lle tarkoitetut VR-lasit. Yhä useammat yritykset kehittivät VR-laseja, joita käytettiin virtuaalimaailmoissa olemiseen. Teknologia kehittyy nopeasti, mutta kiinnostus on vähäistä, mikä johtuu osittain lasien laadusta. Toisaalta markkina on uusi, joten kehitys on ollut hyvin nopeaa. Erityisesti nopeat piirit ovat tärkeitä hyvin toimiville virtuaalisen todellisuuden laseille. Pitkä akun kesto on myös tärkeä kuluttajien vaatimus.

VR-markkinat kasvoivat nopeasti Facebookin (Metan) ansiosta 

Vuodesta 2019 alkaen markkinat näyttävät olevan kypsymässä. Facebookin (nykyisin Meta) Oculus Quest on saanut paljon huomiota. Yrityksen VR-lasit myytiin jopa loppuun monissa paikoissa, ja lasien sisältömyynti oli noin 5 miljoonaa dollaria kahden ensimmäisen viikon aikana. Myös Nintendo toi markkinoille omat Nintendo Switchille tarkoitetut VR-lasinsa vuonna 2019.

Vuoden 2020 lopussa Facebook esitteli Oculus Quest 2:n. Ensimmäisten VR-lasien seuraaja sai pääasiassa myönteisiä reaktioita, ja vuoden 2021 loppuun mennessä yhtiö oli myynyt yli 10 miljoonaa kappaletta. Vuosien aikana käyttäjät ovat myös käyttäneet yli miljardi dollaria Quest-kaupan sisältöön. Meta (Facebook) kehittää parhaillaan myös uusia huippuluokan VR-laseja, joiden pitäisi ilmestyä joskus vuonna 2022. Lisäksi edistystä on tapahtunut Nazare-hankkeessa, josta pitäisi tulla ensimmäiset tavallisen näköiset lasit, joissa on lisätyn todellisuuden (AR-) toiminnot.  

Sijoittajat eivät innostuneet Meta Platformsin (Facebook) suunnitelmista

Lokakuun lopussa Facebook ilmoitti muuttavansa nimensä Meta Platformsiksi. Toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi laajassa esityksessään sosiaalisen median yrityksen kunnianhimoisista suunnitelmista. Vuoteen 2021 mennessä Meta on käyttänyt yli 10 miljardia dollaria VR-laitteisiin ja -ohjelmistoihin.

Nämä investoinnit tehtiin kannattavuuden kustannuksella, mikä aiheutti sen, että Meta-osakkeita rangaistiin armotta lukujen julkistuksen jälkeen. Sijoittajat eivät ilmeisesti vielä näe paljon järkeä Meta Platformsin (FB) suunnittelemassa ”metaversumissa”. Investoinneista ja metaversumia ympäröivästä hypestä huolimatta, itse lopputuote on vielä kaukana. Metan johtajat ovat sanoneet, että heidän visionsa virtuaalimaailmoiden toteuttamisesta voi kestää jopa 15 vuotta.

Disney on myös valmis metaversumia varten

Disney ilmoitti hiljattain nimittäneensä uuden johtajan muotoilemaan yhtiön metaversumistrategiaa. Mike White, joka on aiemmin työskennellyt Yahoossa ja LinkedInissä, vastaa fyysisen ja digitaalisen maailman yhdistämisestä. Yhtiö ei kertonut tarkempia yksityiskohtia siitä, miten se aikoo ansaita rahaa metaversumilla. Huomionarvoista on, että Disneyn visiona on kehittää virtuaalielämyksiä, jotka eivät välttämättä vaadi VR-laseja. Viihdejätti ei paljastanut taloudellisia yksityiskohtia.

”Metaversumi on seuraava suuri tarinankerronnan rajapyykki”, Bob Chapek – CEO Disney

Metaversumin sovellukset 

Ensimmäiset digitaalisiin maailmoihin liittyvät kehitystyöt on tehty jo kauan sitten, mutta suurelle yleisölle metaversumi on vasta nyt alkanut tulla tutuksi. Koska metaversumi on vielä lapsenkengissään, on vielä epäselvää, miten yritykset ottavat sen käyttöön. Verkosta löytyy jo lukemattomia virtuaalimaailmoja, mutta tällä hetkellä kehitteillä on lähinnä VR- ja AR-sovelluksia.

Pelaaminen metaversumissa

Huomionarvoista on, että useat teknologiajätit ovat tehneet yritysostoja pelialalla. Tunnetuin esimerkki on tietenkin Activision Blizzardin osto Microsoftin toimesta. Näin yritykset haluavat hyödyntää metaversumissa tapahtuvan pelaamisen nopeasti kasvavia markkinoita, joilla pelaajien välinen vuorovaikutus on mahdollista VR-lasien avulla. Näin todellisuuden ja pelien välinen raja hämärtyy tulevina vuosina yhä enemmän. Se luo vuorovaikutteisen ja todentuntuisen kokemuksen.

Kryptomaailmassa on jo nähty, että monet pelit tarjoavat mahdollisuuden ansaita rahaa pelaamisen aikana (Play-To-Earn). Lohkoketjuteknologiaan perustuvissa peleissä pelaajille annetaan mahdollisuus ansaita digitaalisia kolikoita. NFT-todistukset ovat myös erittäin suosittuja, sillä näiden digitaalisten todistusten avulla voidaan osoittaa omistusoikeus. Tietyt pelissä olevat esineet voidaan myydä edelleen tällä tavoin, jolloin kryptovaluuttaa voi ansaita pelaamisen ohessa.

Erityisesti peliala näyttää hyötyvän metaversumista tulevina vuosina. Uusimpien pelien pelaaminen vaatii myös kehittyneintä laitteistoa ja kilpailu alalla on kovaa. Markkinoilla käytävässä taistelussa on siis todennäköisesti kyse lähinnä laitteiston myynnistä – kuka onnistuu kehittämään sujuvimmin toimivat VR-lasit parhaimmalla akunkestolla? Tärkeää on tietenkin myös se, mitä kuluttaja voi tuotteella tehdä. Mitä ohjelmistoja voi käyttää ja mitä pelejä voi pelata? Pelien ja ohjelmistojen ostaminen digitaalisesta kaupasta voi tuoda laitevalmistajille enemmän voittoa kuin itse laitteiston myynti.

Muut sovellukset

Vaikka sovellukset pelialalla ovat ilmeisiä, jotkut ajattelevat toisin. Sekä Mark Zuckerberg että Bill Gates visioivat tulevaisuutta, jossa ihmiset tekevät jokapäiväisiä asioita virtuaalimaailmassa. He ajattelevat esimerkiksi kokouksia, ostoksia, seurustelua ja urheilua metaversumissa. Näiden toimintojen kokemiseen tarvitaan soveltuvat VR-lasit. Microsoft myy tällä hetkellä jo HoloLens-nimistä lisätyn todellisuuden laseja. Applen odotetaan esittelevän VR-lasinsa ennen vuoden loppua.

Sijoittaminen metaversumi ETF-rahastoihin

Kun metaversumeiden suosio on kasvussa, ETF-tarjoajat ovat luonnollisesti lähteneet mukaan. Useimmat ETF-rahastot on lanseerattu vasta viime kuukausina. Metaverse ETF-rahastojen avulla sijoittajat voivat sijoittaa yrityksiin, jotka toimivat virtuaalimaailmojen, VR:n ja AR:n luomisessa. Sijoittaja voi siis käyttää ETF-rahastoja metaversumiin sijoittamiseen.

Mielenkiintoista on, että Etelä-Koreassa metaversumi-ETF-rahastoja on ilmestynyt kuin sieniä. Tällä hetkellä on saatavilla 8 metaversumi ETF-rahastoa, joihin on jo sijoitettu yli miljardi dollaria. Yli 70 prosenttia pääomavirroista tulee yksityissijoittajilta. Myös Yhdysvalloissa on jo saatavilla useita ETF-rahastoja, mutta eurooppalaisille tarjonta on vielä rajallista. Toistaiseksi L&G Robotics & Artificial Intelligence ETF-rahaston (AIAI) kaltaiset ETF-rahastot voivat olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Heti kun eurooppalaiset Metaverse ETF:t tulevat saataville, ne lisätään tähän artikkeliin.

Metaversumiosakkeet

Grayscale Researchin raportissa arvioidaan, että digitaalinen maailma voi kasvaa lähitulevaisuudessa 1 biljoonan dollarin suuruiseksi markkinaksi. Eri yritykset haluavat luonnollisesti hyötyä tästä, joten alta löytyviä yhtiöitä voidaan pitää todellisina metaversumiosakkeina. Alla olevasta taulukosta löytyy viisi yritystä, jotka investoivat tällä hetkellä voimakkaasti metaversumiin.

Taulukon arvot päivittyvät automaattisesti.

1. Meta Platforms (FB)

Facebookin vauhti näyttää kiihtyneen, kun sen nimi muutettiin Meta Platformsiksi. Julkistuksen jälkeen monet muut yritykset seurasivat perässä yritysostoilla tai muilla kunnianhimoisilla suunnitelmilla. Metassa keskitytään pääasiassa pelaamiseen tarkoitettuihin VR-laseihin. Niitä voidaan käyttää myös kaikenlaisten ostosten tekemiseen Quest-kaupasta. Kaupasta löytyy esimerkiksi VR-pelejä, erilaisia sovelluksia ja muuta viihdettä. Tämän lisäksi Meta kehittää myös laseja, joissa on lisätyn todellisuuden toiminnot, vähän samaan tapaan kuin Alphabetin Google Glassissa viime vuosikymmenellä. 

Vuonna 2021 Meta investoi yli 24,6 miljardia dollaria tutkimukseen ja kehitykseen (T&K). On epäselvää, kuinka suuri osa siitä meni Metan toimintaan. Meta myy tällä hetkellä erilaisia VR-laseja Reality Labs -divisioonan alaisuudessa, ja myynti kasvaa nopeasti. Vuonna 2019 se ansaitsi 501 miljoonaa dollaria ja vuonna 2020 yli 1,13 miljardia dollaria. Viime vuonna myynti kaksinkertaistui 2,27 miljardiin dollariin. Suurten kustannusten ja menojen (12,46 miljardia dollaria) vuoksi liiketappiota kirjattiin 10,19 miljardia dollaria. Nämä investoinnit veivät ison palan perinteisen liiketoiminnan voitoista, jotka tuottivat yli 56 miljardia dollaria vuonna 2021.

Metan mukaan Reality Labsiin tehtävät investoinnit saattavat tulevaisuudessa vaatia lisää infrastruktuurikapasiteettia, mutta tällä hetkellä sitä on riittävästi. Nämä investoinnit eivät myöskään ole Metan mukaan merkittävä tekijä menojen kasvussa vuonna 2022. Joka tapauksessa on selvää, että Meta Platformsia voidaan pitää todellisena metaversumiosakkeena.

2. Roblox (RBLX)

Tämä vuonna 2006 perustettu yritys on saanut paljon mainetta erityisesti pörssilistautumisensa ansiosta. Listautumisannin jälkeen vuoden 2021 alussa sen osakkeen hinta nousi noin 70 dollarista 141 dollariin marraskuussa 2021. Amerikkalainen videopelien kehittäjä tarjoaa käyttäjille työkaluja omien pelien ja maailmojen rakentamiseen. Peli on erityisen suosittu pienten lasten keskuudessa, ja siksi sitä on arvosteltu paljon. Kriitikot sanovat, että pelaajat altistuvat lapsityövoimalle.

Pelit sisältävät myös uhkapelielementtejä, ja myös hyväksyttävyyden rajan ylittävän toiminnan riski on olemassa. Roblox myy pelaajille virtuaalivaluuttaa, jolla voi ostaa digitaalisia esineitä pelissä. Yhtiö on myös tehnyt viime kuukausina sopimuksia useiden suurten brändien, kuten NFL:n ja Niken, kanssa.

Kun viimeisimmät neljännesvuositulokset julkistettiin, osakkeen hinta laski yli 26 prosenttia. Yhtiön liikevaihto oli 770 miljoonaa dollaria vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä, mikä oli hieman analyytikoiden odotuksia vähemmän. Osakekohtainen tappio oli 0,25 dollaria, mikä on paljon pahempi kuin analyytikoiden odottama 0,13 dollarin tappio. Yrityksen liikevaihto kasvoi viime vuosina kaksinumeroisin luvuin. Voittoa on kuitenkin vaikea saada, joten tämä kasvuosake on sopiva vain erittäin spekulatiivisille sijoittajille. Yhtiöön kohdistuvasta kritiikistä huolimatta on kuitenkin sanomattakin selvää, että Roblox on yksi tunnetuimmista metaversumi-osakkeista.

3. NVIDIA (NVDA)

Metaversumia varten pelkät VR- tai AR-lasit eivät tietenkään yksinään riitä. Ohjelmistot ovat tärkeitä, mutta myös ”raudan” pitää olla kunnossa. Tästä johtuen esimerkiksi näytönohjainten kysyntä on ollut korkealla. NVIDIA on todennäköisesti maailman paras näytönohjainten valmistaja. Yrityksellä on oma metaversumia varten kehitetty ohjelmistoalusta nimeltä Omniverse. Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Jensen Huang sanoi viime viikolla, että hänen visioimansa metaversumi on ”paljon fyysistä maailmaa suurempi”. Tämän alustan avulla NVIDIA toivoo voivansa luoda ja yhdistää virtuaalimaailmoja.

Suunnittelijat, tutkijat ja insinöörit voivat yhdistää keskeiset suunnittelutyökalut ja -projektit yhteiseen virtuaalitilaan, jossa he voivat tehdä yhteistyötä ja kokeiluja. Kehittäjät ja ohjelmistotoimittajat voivat rakentaa Omniversen modulaarisen alustan päälle uusia toimintoja laajennusten, sovellusten, liittimien ja mikropalvelujen avulla. NVIDIA keskittyy erityisesti 3D-työntekoprosesseihin virtuaalimaailmojen luomiseksi. Kuten hyvin tiedetään, NVIDIA kasvaa valtavasti, ja analyytikot odottavat vankkoja kasvulukuja myös tulevina vuosina. Tällä hetkellä osakkeella käydään kauppaa 75-kertaisesti vuoden 2021 voittoon nähden ja lähes 42-kertaisesti vuoden 2024 odotettuun voittoon nähden. Tämä antaa nopeasti kasvavalle yhtiölle todella korkean arvostuksen, mutta itse asiassa se on ollut sitä jo vuosia. NVIDIA on joka tapauksessa hyvässä asemassa hyötyäkseen digitaalisesta maailmasta, mikä tekee siitä oikeutetusti kiinnostavan metaversumiosakkeen.

4. Microsoft (MSFT)

Microsoftilla on kunnianhimoisia suunnitelmia Metaversumin suhteen. Yhtiö piti Activision Blizzardin ostoa investointina Metaversumiin, mutta Activisionilla ei välttämättä ole tarvittavaa teknologiaa, jotta sitä voitaisiin pitää Metaversumi-yrityksenä. Sillä on kuitenkin paljon tietoa pelimarkkinoista ja tietenkin se omistaa useita huippusuosittuja pelisarjoja.

On huomionarvoista, että Microsoft asemoi itsensä yhdeksi metaversumin edelläkävijöistä jo ennen kuin se teki 75 miljardin dollarin tarjouksen pelikehittäjä Activision Blizzardista. Vuoden 2021 lopussa yhtiö ilmoitti, että se työskentelee Teams-sovelluksen käyttäjien välisen virtuaalisen vuorovaikutuksen parissa. Microsoft näkee suuria mahdollisuuksia virtuaalimaailmassa, ja he haluavat muuttaa yritysten työntekijöiden tapaa työskennellä ja tavata toisiaan.

Vuonna 2017 se osti myös AltspaceVR:n, sosiaalisen VR-alustan. Tällä tavoin hankittua teknologiaa käytettiin Microsoft Meshissä. Tämän alustan avulla yhtiö toivoo voivansa yhdistää holografisen virtuaalisen yhteistyön useilla eri laitteilla, olivatpa ne sitten VR-headsettejä, AR-laseja, kannettavia tietokoneita tai älypuhelimia. Tällä hetkellä Microsoft myy myös HoloLens 2:ta, VR-lasia, jolla voi käyttää Mesh-maailmaa. 

5. Snapchat (SNAP)

Useiden analyytikoiden mukaan Snapchat on eturintamassa metaversumin rakentamisessa. Se oli yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka ottivat AR:n käyttöön menestyksekkäästi sovelluksessaan. Myöhemmin Facebook otti tämän tekniikan käyttöön Instagramissa.

Jo viime vuonna ilmestyi raportteja, joiden mukaan Niantic ja Snapchat rakensivat yhdessä reaalimaailman metaversumia. Niantic on luonut Pokemon Go -pelin, joka oli miljoonien pelaajien suosiossa muutama vuosi sitten. Nämä yritykset näkevätkin potentiaalia lähinnä reaalimaailman ja virtuaalielämysten yhdistämisessä, eli niin sanotussa lisätyssä todellisuudessa. Yhtiö investoi miljoonia uusien AR-työkalujen ja kamerakokemusten kehittämiseen Snapchatin käyttäjille. Snapchat on yksi metaversumi-osakkeista, ja se on valmis entistä digitaalisemman tulevaisuuden tulemiseen.

Huomionarvoista on, että osake nousi 58 prosenttia helmikuun alussa sen jälkeen, kun yritys oli ensimmäistä kertaa tehnyt voitollisen vuosineljänneksen. Snap Inc:n kasvu on ollut viime vuosina vaikuttavaa, mutta se on silti edelleen erittäin kallis osake. Sekä myynnin kasvun että marginaalien paranemisen pitäisi johtaa voittoihin vuodesta 2023 alkaen. Tämä on edelleen kasvuosake, jonka arvostus perustuu tulevaisuuden odotuksiin. Kiinnostunut sijoittaja maksaa siitä silti yli 50-kertaisesti vuoden 2024 odotettuihin voittoihin nähden.

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Päivän ylin
Päivän alin
---
---
---
---

Displaying the --- chart

Displaying today's chart